4 Oktober zou de dag moeten worden waarop de revolutionaire telefoon van Apple – de iPhone 5 – uit zou moeten komen. Zoals altijd lukte Apple het ook dit jaar weer om de media op haar hand te zetten, er was behalve een aankondigingsdatum en een hoop geruchten nog niets bekend over het nieuwe model. Het was echter niet een gloednieuw ontworpen iPhone 5 maar een upgrade van het huidige model – de iPhone 4 – die werd uitgebracht. De vraag blijft echter; waarom?

Vlak na de aankondiging dat er geen iPhone 5 zou komen, maar dat er enkel een upgrade van de iPhone 4 zou komen met hetzelfde ontwerp, daalde de aandelen van Apple met 5%. Zowel beleggers als fans waren teleurgesteld dat er geen nieuw model was aangekondigd. De vraag is echter of hier niet meer achter zit. Zou het zo kunnen zijn dat Apple met opzet enkel een upgrade van het huidige ontwerp heeft uitgebracht?

Bekend patroon

iPhone historie

Inmiddels is de iPhone 4S al het 6e model wat Apple uitbrengt. Herinnert iemand zich de geflopte ROKR in samenwerking met Motorola uit 2005 nog?

Als men kijkt naar de historie waarin Apple zijn telefoons heeft uitgebracht, dan leert dit ons dat een soortgelijk scenario als nu al eerder heeft plaatsgevonden:

Ten eerste hield Apple altijd een zeer strak schema aan waarin het zijn nieuwe modellen uitbracht, altijd werd in juni het nieuwe model uitgebracht. De gedachte hierbij was dat bij een nieuw jaar een nieuwe telefoon hoort. Dit jaar was de aankondiging echter pas in oktober, dat is drie maanden later dan gewoonlijk. Door deze twee maanden ‘vertraging’ was de verwachting dan ook al hoger.

Ten tweede is er een patroon te ontdekken in de modellen en modelnummers tot aan nu. De eerste iPhone – ook wel de iPhone 2G genoemd – werd in 2007 uitgebracht. Een jaar later in 2008 kwam Apple met de 3G, wat een totale restyle was van het oude model. In 2009 kwam Apple met een minor upgrade van de iPhone 3G in de vorm van de iPhone 3GS. Een soortgelijke upgrade heeft Apple dit jaar ook gedaan, maar dan op de iPhone 4 welke in 2010 is verschenen.

De vraag blijft hiermee nog steeds onbeantwoord waarom Apple dit op deze manier doet, maar het verklaart wel dat ze dit patroon al eerder hebben toegepast. Toen werd er echter veel minder op gereageerd door fans en aandeelhouders dan nu. Naar mijn idee is dit een teken dat Apple dus in de afgelopen twee jaar belangrijker is geworden dan dat het eerder was.

Technische doorbraak?

iPhone met NFC

iPhone met NFC

De reden waarom Apple de iPhone 5 niet heeft uitgebracht ligt niet aan het feit dat er technisch geen grote doorbraak gedaan kan worden. Google heeft in de Nexus S inmiddels NFC functionaliteit geïmplementeerd.  Als Apple ervoor zou kiezen dit in zijn iPhone 5 te stoppen, dan zal dit voor veel bedrijven een incentive zijn om meer in deze techniek te investeren.

Ketens zoals AH en V&D, maar ook Saturn en H&M weten heel goed wat er met deze techniek mogelijk is. AH heeft op dit moment een proef lopen met de Rabobank, waarmee het door middels van een NFC sticker mogelijk is te betalen bij een AH to Go aan de Zuidas in Amsterdam. Ook over Google Wallet – wat ook gebaseerd is op NFC – hebben we in juni al geschreven. Deze dienst van Google is na een testperiode van 4 maanden inmiddels beschikbaar in de Verenigde Staten.

Het is dus ook niet zo dat er ons geen technische doorbraken staan te wachten. Apple staat er om bekend dat deze een reeds bestaand concept pakt, en dit door middel van een vaak zeer hoog gebruikersgemak perfectioneert. Er zijn dan ook veel geruchten dat de iPhone 5 een NFC chip zal bezitten.

Abonnementen
De reden waarom er nog geen ’revolutionaire’ iPhone 5 is verschenen, is omdat de belangrijkste doelgroep voor de iPhone 5 de huidige bezitters van een high-end iPhone 4 zijn. De meeste iPhone 4 eigenaren zijn verbonden aan een 2-jarig abonnement, en hebben op dit moment nog één jaar te gaan dus de kans is klein dat deze zullen overstappen. De iPhone 4S is gericht op de volgende categorieën:

  • Pre-iPhone 4 gebruikers (ongeveer 70 miljoen)
  • Niet-smartphone gebruikers (meer dan 1 miljard mensen kunnen de nu nog beschikbare 3GS vaak gratis krijgen bij een ‘goedkoop’ 1-jarig abonnement)
  • Niet-iPhone gebruikers (Blackberry, Android, Nokia)

Hiermee is ook meteen te verklaren waarom het ontwerp van de iPhone 4S soortgelijk is aan die van de iPhone 4. Dit is om de iPhone 4 gebruikers dit jaar niet teleur te stellen, en om ze volgend jaar het gevoel te geven dat ze een goede koop doen als ze de ‘revolutionaire’ iPhone 5 kopen.

De enige consumenten die mogen balen van de iPhone 4S zijn de gebruikers van de iPhone 3GS. Dit zijn namelijk degenen die nu aan de beurt zouden zijn voor de ‘revolutionaire’ upgrade. De 3GS gebruikers zullen inmiddels óf overgestapt zijn, of hun abonnement verlengd hebben met één jaar.

iPhone 5 concept

iPhone 5 concept

Weer een stukje briljante marketing van Apple dus, want die hebben met het uitbrengen van de iPhone 4S  nu de potentiele markt voor de iPhone 5 van volgend jaar een flink stuk vergroot. Het gerucht gaat overigens dat het model al ver af is…