Aan de computer zoals we die nu kennen kan niet veel meer verbeterd worden. Op de specificaties na, is er nauwelijks innovatie mogelijk. Daarom gaan fabrikanten steeds meer concurreren op prijs. Het gevolg daarvan is dat het voor fabrikanten van computers niet meer aantrekkelijk is om te investeren in nieuwe computers. Maar waarin investeren ze nu dan wel?

The “post-pc” era
Al in 1996 dacht Steve Jobs dat het tijdperk van van de computer ten einde zou komen. Hij zei het volgende.

The desktop computer industry is dead. Innovation has virtually ceased. Microsoft dominates with very little innovation. That’s over. Apple lost. The desktop market has entered the dark ages, and it’s going to be in the dark ages for the next 10 years, or certainly for the rest of this decade.

If I were running Apple, I would milk the Macintosh for all it’s worth – and get busy on the next great thing. The PC wars are over. Done. Microsoft won a long time ago.

Één jaar later stond Steve Jobs daadwerkelijk (wederom) aan het roer van Apple. Met zijn iPhone begon Apple met de implementatie voor zijn strategie voor het post-pc era. Nu zijn ze voorlopers op dit vlak. Met de iPhone, iPad en MacBook Air zet het al jarenlang de toon voor de ontwikkeling van post-pc apparaten. Maar wat is nu precies het Post-pc era?

Each computing wave dwarfs and disrupts its predecessor
Het post-pc tijdperk is een tijdperk, gebonden aan draagbare, aan het internet verbonden apparaten. Het is essentieel dat deze apparaten verbonden zijn met het internet, want post-pc apparaten worden van data voorzien door de cloud. Daar worden alle media van de gebruiker opgeslagen. Als gevolg daarvan kunnen de gegevens van de gebruiker op elk willekeurig apparaat bekeken worden. Met post-pc apparaten verdwijnen de grenzen tussen werk, thuis en vrienden. Al je media staan bij elkaar, door elkaar opgeslagen in de cloud. Het delen van informatie en media wordt makkelijker.

 Het bedrijfsleven

Voor bedrijven is het duidelijk. Google, Microsoft, Apple en anderen investeren flink in het post-pc tijdperk. De eerste twee proberen de infrastructuur voor het post-pc tijdperk klaar te maken. Ze maken cloud toepassingen waar de tablets, laptops en smartphones van bedrijven als Apple afhankelijk van zijn.

Bedrijven als Intel proberen relevant te blijven in het post-pc tijdperk. Met nieuwe concepten zoals de ultrabook, probeert het een markt te maken voor post-pc apparaten, aangestuurd door de hardware van Intel.

ARM Revenues Chart
Daartegenover staat bijvoorbeeld ARM. ARM is gefocussed op het maken van hardware voor de post-pc wereld. Met processoren die weinig stroom verbruiken, maar toch enorm krachtig zijn, leid onder anderen ARM de markt. Dat is ook terug te zien in de winst die ARM maakt.

Verder staat cloud-computing bij het bedrijfsleven al jarenlang in de spotlights. En zodra bedrijven overstappen op de cloud, is de stap naar het post-pc tijdperk zo gemaakt. Trends als het thuiswerken worden steeds meer gepusht door de overheid. Het post-pc tijdperk kan het thuiswerken veel beter faciliteren dan de traditionele manier van werken, waarbij documenten alleen lokaal toegankelijk waren.

Kortom, het post-pc tijdperk komt eraan. De markt voor pc’s wordt steeds kleiner, terwijl de markt voor apparaten die altijd in verbinding staan met het internet steeds groter wordt. Bedrijven als HP verkopen hun pc productie afdelingen, en bedrijven als Apple, die hebben ingespeeld op de veranderende markt, verdienen meer dan ooit. Het tijdperk van de pc is voorbij.